Barva a související vrstvy se měří v mikrometrech. 1 mikron = 1/1 000 milimetru. Hloubky moderní čiré vrstvy se pohybují od přibližně 32 mikronů do 102 mikronů. Strojní leštění odstraní přibližně 2-3 mikrony čirého nátěru (pokud nejsou použity velmi abrazivních brusné/leštící pasty a kotouče). To obvykle stačí k odstranění většiny povrchových nedokonalostí.
K měření barvy používám měřidlo hloubky barvy. Všechny dávají hodnoty pro čirý nátěr a vrstvy barev dohromady. Některá měřidla fungují pouze na lakovaných ocelových panelech, jiná fungují na jiných nevodivých podkladech, jako je mosaz, hliník a plast.
Měření hloubky laku může přinést překvapivé výsledky, zejména pokud byl vůz zakoupen jako „ojetý vůz“ například v bazarech. Panel někdy poskytne silnější hodnotu hloubky laku, což naznačuje předchozí opětovné nastříkání. Tedy něco, co nemusí být odhaleno v místě prodeje a může tak odhalit, že jste koupili bouraný vůz.
Jako jsou škrábance, víry (sluníčka), hologramy a stopy po kyselém dešti jsou odstranitelné strojním leštěním. Strojové leštění je uznávanou metodou korekce laku profesionály.
Absolutně zásadní pro celý postup strojního leštění je porozumění barvě, jejímu složení, tloušťce a nakonec vědět, kolik se odstraní pokaždé, když je proveden proces korekce.
Barva a související vrstvy se měří v mikrometrech. 1 mikron = 1 000 milimetru. Hloubky moderní čiré vrstvy se pohybují od přibližně 32 mikronů do 102 mikronů. Strojní leštění odstraní 2-3 mikrony čirého nátěru (pokud nejsou použity velmi abrazivních brusné/leštící pasty a pady). To obvykle stačí k odstranění většiny povrchových nedokonalostí.
K měření barvy používám měřidlo hloubky barvy. Udává hodnoty pro čirý nátěr a vrstvy barev dohromady. Některá měřidla fungují pouze na lakovaných ocelových panelech, jiná fungují na jiných nevodivých podkladech, jako je mosaz, hliník a plast.
Měření hloubky laku může přinést překvapivé výsledky, zejména pokud byl vůz zakoupen jako „ojetý vůz“ například v bazarech.
Panel někdy poskytne silnější hodnotu hloubky laku, což naznačuje předchozí opětovné nastříkání. Tedy něco, co nemusí být odhaleno v místě prodeje a může tak bohužel zjístit, že jste koupili bouraný/přelakovaný vůz.
Jak jsem již zmíňil, tloušťka barvy, kterou vidíte na svém autě, se měří v mikrometrech (µm), 1 mikron je ekvivalentní jedné tisícině milimetru (1/1000 mm). Barva kterou na svém voze viditíe, se skládá se ze tří vrstev: Primer (základ), Base Color Coat (barva) a Clear Coat (lak).
K nejčastějším nedokonalostem laku patří povrchové škrábance (sluníčka), hluboké škrábance (obvykle jsou způsobený špatným mytím a kartáči z automyček), leptání způsobené kyselými dešti a usazeninami uhličitanu vápenatého z prostředí a průmyslového spadu, stejně jako stopy po nárazech způsobené špatnou technikou leštění stroje (hologramy)! Tyto vady lze nejlépe vidět pomocí speciálního osvětlovacích zařízení s vysokým výkonem, kterými jsem vybaven.
Před odstraněním jakýchkoli vad, je důležité provést několik měření tloušťky barvy pomocí již výše zmíněného měřiče hloubky barvy.
To umožní určit kombinovanou tloušťku základního nátěru, barvy a čirého laku a pomocí hrubého vodítka, pokud jde o obecné tloušťky těchto jednotlivých vrstev, budete moci zjistit, kolik čirého laku je k dispozici pro provedení korekce. Je však třeba poznamenat, že lak má určitou míru pružnosti, což mu umožňuje bobtnat nebo smršťovat se v závislosti na teplotě prostředí, které vozidlo vystavuje.
Proto je důležité provádět měření hloubky, a to jak za studena, tak za tepla. Tloušťka se pak často liší o 2 mikrony (µm) nebo i více!
První vrstva (primer) nanesená na kovový panel vozidla je základní nátěr. Základní nátěr je navržen tak, aby byl panel jednotný, aby na něj bylo možné rovnoměrně nanášet barvu. Základní nátěr na moderních automobilech je tenčí než dříve díky pokroku v technologii lisování panelů, což znamená, že panely jsou dodávány v lepším a rovnoměrnějším stavu. Výsledkem je, že tloušťka základního nátěru se v dnešní době pohybuje mezi 8 mikrony (µm) a 38 mikrony (µm), i když se mění podle značky automobilu a jednotlivých provozních procesů závodu.
Druhá vrstva je základní barevná vrstva, pololesklá vrstva, která ve skutečnosti dává panelu finální barvu. Protože panely mají v dnešní době konzistentnější kvalitu, je tato vrstva mnohem tenčí, než bývala. Pokud barva obsahuje perleť, je obvykle zamíchána na této úrovni. Tloušťka této vrstvy se pohybuje od 13 mikronů (μm) do 38 mikronů (μm).
Konečnou vrstvou je opticky čirá vrstva laku určená k ochraně základní barvy před degradací a oxidací UV zářením. Tloušťka této vrstvy se pohybuje od 38 mikronů (µm) do 102 mikronů (µm).
Celková tloušťka různých vrstev u většiny moderních automobilů je tedy mezi 67 mikrony (μm) a 198 mikrony (μm).
Pokud narazíte na panely, kde je celková hloubka větší než 198 mikronů (µm), je to silný signál, že vozidlo bylo znovu nastříkáno.
Při odstraňování defektů na barvě je vrstvou, která má být opravena, respektive částečně odstraněna, čirá vrstva laku.
Je důležité si uvědomit, že UV ochranné prvky jsou smíchány s čirým nátěrem. Nejvyšší vrstva čirého laku obsahuje asi 50% systému ochrany UV základního laku, takže je životně důležité zpracovat pouze tolik vrstvy, kolik je nezbytně nutné.
Při použití středně abrazivního leštidla na lešticí podložce s rotačním leštičem na stroji budou odstraněny asi 2,5 - 3 mikrony (µm). Toho by bylo dosaženo při 4 nebo 5 křížených tazích při zhruba 1500 - 1800 ot./min. Stojí za zmínku, že je třeba vzít v úvahu mnoho proměnných, včetně použitého tlaku a použité rychlosti, kombinací leštících kotoučů, směsí atd., které všechny budou mít vliv na množství odstraněného čirého laku.
Je tedy zřejmé, že je lepší se vyvarovat krokům, které vady laku způsobují (nešetrné ruční mytí a kartáče automatických myček).
Na trhu existuje mnoho produktů, které tvrdí, že nabízejí ochranu před povětrnostními vlivy, ale nakonec jsou nejžádanější ty, které nabízejí trvanlivou vrstvu odolnou proti poškrábání, odpuzující nečistoty, jinými slovy vrstvu chemicky spojenou s vrchní vrstvou laku.
To je v dnešní době ještě důležitější, protože moderní nátěr je měkčí než starší nátěr kvůli ukončené praxi používání barev na bázi ropy, které byly nahrazeny ekologičtějšími vodou ředitelnými barvami.
Tvrdost laku / čirého laku, přesněji jeho hustota, může být ovlivněna řadou faktorů, včetně složení použitého čirého laku (tj. jednosložkového, dvousložkového nebo práškového) a způsobu jeho aplikace.
Ve fázi výroby je třeba počítat s kompromisem mezi odolností proti poškrábáním a úrovní lesku proti době a teplotě sušení v peci spolu s kvalitou isokyanátů (výrobky určené k přidání lesku a urychlení doby vytvrzení barvy).
Nízká hustota nátěru může také nastat, pokud základní barevný nátěr před nanesením čirého nátěru není dostatečně vytvrzený.
Pro lepší pochopení relevance hustoty / tvrdosti je nutné porovnat některé příklady dobře známých položek.
K jejich porovnání je zapotřebí stupnice. Vzhledem k tomu, že definice ‚tvrdosti představuje relativní odolnost materiálu proti deformaci, poškrábání nebo průniku, můžeme ji měřit na Mohsově stupnici.
Mohsova stupnice minerální tvrdosti:
Mastek = 1H
Tužka = 1.5H
Karbon (moderní pigmentace černé barvy) = 2H
Nehet= 2.3 – 2.5H
Měděný cent = 3.2 – 3.5H
Sklo = 6H
Ocel = 6.5H
Křemen a oxid titaničitý = 7H
Nano skleněné / keramické povlaky (některé, ale NE všechny) = 6-9H
Diamant = 10H
Díky tomu, že karbon je měkčí než průměrný nehet, je snadné pochopit, proč je tak snadné poškrábat nebo poškodit lak, a to i při každodenním mytí!
Vrstvy laku na auto nejsou tak silné, proto je důležité zajistit, aby lak byl co nejvíce chráněn a aby byl hned od začátku ošetřen.
Zajímá Vás odkud mám takové zkušenosti a informace ? Tak neváhejte navštívit stránku " O mně " která Vám toho prozradí mnohem více. Nebo mně neváhejte kontaktovat pro nezávaznou konzultaci a nechte si šetrně umýt Váš vůz a kvalitně ošetřit lak.